ریخت شناسی داستان لیلی و مجنون در سه منظومه نظامی، جامی و امیرخسرو دهلوی

پایان نامه
چکیده

یکی از معروف¬ترین شیوه¬های دسته¬بندی داستان¬ها، ریخت¬شناسی است. نخستین¬بار ولادیمیر پراپ، محقق روسی، با توجه به ساخت روایت و کوچکترین واحدهای سازندۀ آن، این شیوه را ابداع کرد و در تقسیم¬بندی قصّه¬های پریان روسی به کار گرفت. قصّه¬های پریان، که افسانه جادویی نامیده می¬شود، داستانی است که در جهانی غیر واقعی رخ می¬دهد، مکان و شخصیت¬های معین ندارد و سرشار از رخدادهای شگفت و باورنکردنی است. پراپ در بررسی افسانه¬های جادویی روسی به این نتیجه دست یافت که قصّه¬ها دارای شخصیت¬های متفاوتی است، ولی کارهایی که این شخصیت¬ها انجام می¬دهند از شمار معینی تجاوز نمی¬کند. وی واحد سازندۀ روایت را کارکرد نامید. کارکرد، عمل یکی از شخصیت¬های قصّه است. او پس از مشخص¬کردن کارکردها و استتخراج مصادیق آنها، به راه¬های ترکیب و حرکت¬های موجود در قصّه¬ها پرداخت. روش او بعدها مورد توجه قصّه¬شناسان قرار گرفت و آنان کوشیدند با انجام اصلاحات و تغییراتی از آن در بررسی قصّه¬های سایر ملل جهان استفاده کنند. در این پایان نامه، اجزاء و عناصر سازندۀ داستان لیلی و مجنون به سه روایت نظامی گنجوی، عبدالرحمن جامی و امیرخسرو دهلوی بر اساس ریخت¬شناسی پراپ استخراج و قواعد حاکم بر آنها با شرح بیان شده است. در این تحقیق با دستکاری در نظام پراپ که در متن پایان¬نامه مشاهده می¬شود، طرحی جدید به همراه خویشکاری¬های نو ارائه شده است که امیدوارم مورد استفادۀ سایر پژوهشگران در این راستا قرار بگیرد. این مطلب را نیز باید ذکر کنیم که در این پایان¬نامه به بررسی روابط شخصیت¬ها پرداخته¬ایم و چون از میان نظریه¬هایی که به بررسی کنشگرهای روایت پرداخته¬اند، الگوی پراپ برای بررسی روابط شخصیت¬ها در لیلی و مجنون چندان مناسب به نظر نمی¬آید، به همین دلیل از الگوی کنشی گریماس بهره برده¬ایم چراکه در این اثر، کنشگرهای شریر و قهرمان دروغین آنگونه که در قصّه¬های پریان مطرح است و مورد نظر پراپ بوده وجود ندارد. اما الگوی کنشی گریماس که به هدف تعمیم¬پذیری بیشتر آن را طراحی کرده است و کنش بازدارنده جانشین شریر و قهرمانان دروغین می¬شود، تناسب بیشتری با داستان لیلی و مجنون دارد. باید اضافه کنیم که یکی از دشواری¬های کار این پایان¬نامه برخلاف پایان¬نامه¬های دیگر، خواندن مکرر داستان¬ها است که برای بدست¬آوردن خویشکاری¬ها ضروری می¬نماید. مطالعۀ موردی بر روی اثر لیلی و مجنون نظامی نوشتۀ حسن دستگردی، مجنون و لیلی امیرخسرو دهلوی نوشتۀ طاهراحمد اوغلی محرم اوف و لیلی و مجنون جامی نوشتۀ اعلاخان افصح¬زاد و حسین احمد تربیت صورت گرفته است. دلیل اول این انتخاب علاقۀ شخصی به آثار این سه شاعر نامی بوده و دلیل دوم مکمل¬بودن این آثار در کنار هم است؛ این سه اثر با وجود تفاوت¬هایی در ساخت، با یکدیگر هم¬پوشانی دارند. این پایا¬ن¬نامه در سه فصل تنظیم شده است: فصل اول شامل کلیات است که در آن کلیاتی راجع به انواع داستان، ریخت¬شناسی و زندگینامۀ شاعران پرادخته شده است. اگرچه این شاعران در نزد دانشجویان این رشته شناخته شده هستند و نیاز به این بخش دیده نمی¬شود اما از آنجا که ممکن است دانشجویان سایر رشته¬ها به این پایان¬نامه رجوع کنند این بخش افزوده شده است. در فصل دوم خلاصۀ داستان، ریخت¬شناسی آن، جدول توزیع خویشکاری¬های داستان، جدول توزیع خویشکاری شخصیت¬های داستان، تحلیل شخصیت¬ها بر اساس الگوی پراپ و گریماس و همچنین تحلیل مقایسه¬ای خویشکاری¬ها و شخصیت¬ها و سرانجام جدول تطبیقی آنها آورده شده است. و آخرین فصل یعنی فصل سوم، حرکت¬ها و چگونگی ترکیب آنها مورد بررسی قرار گرفته¬اند. امید است که این پژوهش بتواند به عنوان مادۀ اولیه در پژوهش¬های مرتبط با مطالعات علوم انسانی از قبیل مردم-شناسی، جامعه¬شناسی و ... مورد استفاده قرار گیرد و مکمل پژوهش¬های دیگری در این زمینه باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مقایسه عنصرگره افکنی در دو منظومه لیلی و مجنون نظامی و مجنون و لیلی امیرخسرو دهلوی

لیلی و مجنون از مشهورترین داستان­های عاشقانه ادب کهن ایران است که ریشه­ای عربی دارد و نخستین بار نظامی گنجوی آن را به نظم درآورد. پس از نظامی، نظیره­گویان بسیاری به سرودنِ این داستان پرداختند؛ از جمله می­توان به امیرخسرو­دهلوی که از نخستین و مشهورترین مقلّدان خمسه نظامی است، اشاره­کرد. در هر داستانی چه به نظم و چه به نثر، کیفیّت و نوع استفاده از عناصر داستان می­تواند مبنایی برای سنجش خوب یا ضعیف ب...

متن کامل

ریخت ‌شناسی داستان لیلی و مجنون جامی براساس نظریه‌ی پراپ

اصطلاح ریخت‌شناسی به عنوان یکی از روش‌های تحلیل و طبقه‌بندی عناصر متن با مطالعات ولادیمیر پراپ بر روی یک­صد قصه‌ی عامیانه‌ی روسی وارد عرصه‌ی نقد ساختاری شده است. این شیوه‌ی تحلیل در شناخت نقش‌ها، نقش‌ویژه‌ها و حرکت‌های متن و چگونگی ترکیب و ارتباط این عناصر با یکدیگر کارآمد است. داستان لیلی­ومجنون جامی از جمله متون روایی ارزشمند ادبیات فارسی در قرن نهم است. جنبه‌های روایی این منظومه‌ درحوزه‌ی اد...

متن کامل

مقایسة عنصرگره‌افکنی در دو منظومة لیلی و مجنون نظامی و مجنون و لیلی امیرخسرو دهلوی

 لیلی و مجنون از مشهورترین داستان­های عاشقانه ادب کهن ایران است که ریشه­ای عربی دارد و نخستین بار نظامی گنجوی آن را به نظم درآورد. پس از نظامی، نظیره­گویان بسیاری به سرودنِ این داستان پرداختند؛ از جمله می­توان به امیرخسرو­دهلوی که از نخستین و مشهورترین مقلّدان خمسة نظامی است، اشاره­کرد. در هر داستانی چه به نظم و چه به نثر، کیفیّت و نوع استفاده از عناصر داستان می­تواند مبنایی برای سنجش خوب یا ضعیف ...

متن کامل

مقایسه تطبیقی لیلی و مجنون نظامی، و مجنون و لیلی امیرخسرو دهلوی

در این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی «لیلی و مجنون» نظامی و «مجنون و لیلی» امیرخسرو دهلوی می‌پردازیم. مشخص است که تفاوت زمانی و مکانی، تأثیرات غیر قابل انکاری بر یک اثر تقلیدی گذاشته است؛ بنابراین «مجنون و لیلی» دهلوی، اگرچه همان «لیلی و مجنون» نظامی است؛ همچنان اثری متفاوت به لحاظ مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی است که سختگیری­ها و تعصب‌های خاص ق...

متن کامل

تحلیل ریخت شناسی منظومه لیلی و مجنون نظامی بر اساس الگوهای ریخت شناسی پراپ

با نگرشی عمیق در متون ادبی چند دهه اخیر، که روایت شناسی به عنوان ارزشمندترین دستاورد ساختارگرایی مطرح گردید،توجه به ساختار و بن مایه های داستانی براساس عملکرد نقش مایه ها و خویشکاری های هر یک از آن ها به منظور تحلیل روابط و مناسبات شخصیت ها و ساختار داستان در رأس امر قرار گرفت. از این رو هر یک از روایت شناسان به برخی از الگوهای تکرار شونده در متون ادبی اشاره نمودند. در این میان ولادیمیر پراپ فو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه رازی - کرمانشاه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023